1. Köp
1.1 Träffande av avtal
Vid beställning via Internet träffas avtal om köp när du bekräftar ditt köp i kassan. En orderbekräftelse skickas till dig via e-post när beställningen har genomförts. Spara alltid ditt ordernummer. Vi ingår endast avtal med myndiga personer. Efter att din order är lagd kan normalt inga ändringar göras – varken på produkter eller leveransinformation. Det är kundens ansvar att ange korrekta uppgifter och beställa rätt varor.
2. Priser och betalning
2.1 Pris
Alla priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, prisjusteringar eller felaktigheter i prisangivelser. Om ett felaktigt pris uppges förbehåller vi oss rätten att korrigera eller annullera beställningen och återbetala eventuell betalning. En fraktavgift tillkommer enligt nedan.
- DHL: 49 kr (Fri frakt över 1000 kr)
2.2 Betalning
Vi erbjuder flera betalningsalternativ via Klarna som uppfyller säkerhetskraven enligt PCI DSS:
- Kortbetalning (Visa / Mastercard)
- Banköverföring
- Få först, betala senare – faktura 30 dagar
- Delbetalning
- Swish via Klarna
2.3 Swish-betalning
Vid Swish-betalning via Klarna fyller du i dina uppgifter samt det mobilnummer som är kopplat till ditt Swish-konto i kassan. Du kommer därefter att tillfrågas att öppna Swish-appen och godkänna betalningen.
2.4 Rabattkod
Rabattkoder skickas ut vid speciella tillfällen, exempelvis till våra nyhetsprenumeranter. Koder gäller endast under angiven period och kan inte kombineras med andra erbjudanden om inte annat anges.
2.5 Återbetalning
Återbetalning sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur, dock tidigast från att vi fått tillbaka varan. Återbetalning sker via samma betalningsmetod som användes vid köpet om inget annat avtalats.
3. Leveranser
3.1 Leveranstid
Vår normala leveranstid är 1–3 helgfria vardagar. Leveranstiden räknas från dagen efter beställning om varan finns i lager (längre leveranstider kan förekomma till Norrland och Gotland). Beställningar lagda före kl. 12:00 skickas normalt samma vardag.
Beställningsvara: 5–10 helgfria vardagar. Om leverans inte kan ske inom 10 dagar kontaktar vi dig.
- Om en eller flera artiklar är tillfälligt slut skickas ordern först när hela beställningen finns i lager.
Reservationer:
- Förseningar orsakade av väder, transportproblem eller överbelastning hos speditören
- Avlägsna orter kan ta 1–2 dagar extra
- Lantbrevbäring kan innebära ytterligare en dags leveranstid
3.2 Leveranssätt
- DHL – Ombud: 49 kr (fri frakt över 1000 kr)
3.3 Ej uthämtad order
- Ej uthämtat ombudspaket: 150 kr i avgift
- Ej mottagen hemleverans: 250 kr i avgift
- Ej mottagen pallleverans: 1295 kr i avgift
Det räknas inte som utnyttjad ångerrätt att inte hämta ut sitt paket.
3.4 Synlig fraktskada
Vid synlig fraktskada ska detta anmälas direkt vid mottagandet innan du kvitterar ut godset. Även mindre skador på emballaget ska noteras. Behåll originalförpackningen och kontakta oss efter att du anmält skadan till speditören.
3.5 Dold fraktskada
Vid dold transportskada ska anmälan göras snarast till speditören, därefter kontaktar du oss med reklamationsnummer och bilder.
3.6 Legitimering vid uthämtning
Giltig legitimation krävs vid uthämtning. Namnet i ordern måste stämma överens med mottagarens legitimation. Läs mer hos DHL om gällande legitimeringskrav.
4. Kundtjänst
E-post: kundservice@shadesandtime.se
Vi besvarar frågor så fort vi kan, senast inom 48 timmar på helgfria vardagar.
5. Ångerrätt
Vi erbjuder 60 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Kontakta oss innan du returnerar varan. Produkten ska vara i oförändrat skick och i originalförpackning. Ej uthämtade paket räknas inte som ångrat köp.
Läs mer och ladda ner ångerblankett via Konsumentverket:
Ångerblankett
6. Öppet köp och returer
Vi erbjuder upp till 60 dagars öppet köp. Varor får inte vara använda och ska returneras i oförändrat skick. Retur gäller inte hygienprodukter eller produkter där förseglingen brutits. Returfrakt från 49 kr dras av vid återbetalning.
7. Reklamation
Du har 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Kontakta oss via e-post med ordernummer, bilder och en kort beskrivning av felet. Vid godkänd reklamation står vi för alla kostnader inklusive returfrakt.
8. Manualer
Bruksanvisning medföljer produkten och är vanligtvis på svenska eller engelska.
9. Force majeure
Vi ansvarar inte för förseningar eller skador orsakade av omständigheter utanför vår kontroll, såsom naturkatastrofer, strejk, transportproblem eller tekniska fel.
10. Reservation för fel
- Felaktiga priser – vi förbehåller oss rätten att neka order och återbetala beloppet
- Tekniska fel vid betalning – vi kan fakturera motsvarande belopp
- Fel vid packning – vi kan begära att produkter returneras
11. Tvist
Vid tvist följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Konsumenter kan även vända sig till ARN eller till EU:s ODR-plattform. Tvist mellan företag avgörs i svensk domstol.
12. Kontakt
Shades & Time / NA Uppsala Trading AB
E-post: kundservice@shadesandtime.se
Organisationsnummer: 559452-7177
Adress: Blixtgatan 5, 754 31 Uppsala, Sverige
Senaste uppdatering: 2025-10-22
